Det här med namn

Eftersom vi inte tagit reda på barnets kön har vi gjort två gemensamma topplistor med pojknamn och flicknamn. Pojknamnet har vi i princip spikat, men flicknamnet är inte riktigt bestämt. Vi väljer mellan ett par stycken.
 
Det är inte helt lätt att välja ett namn tycker jag. Det måste ju passa barnets alla åldrar och även barnets efternamn. Som tur är gillar jag och Jonas samma typ av namn och vi har knappt varit oense om något förslag.
 
Vi har valt att hålla alla våra förslag hemliga, dels för att det ska bli en överraskning och dels för att vi inte vill ha några reaktioner på namnen. Det viktigaste är ju vad vi känner för namnet och andras åsikter ska inte få påverka oss, men det vore ju tråkigt om någon kläckte ur sig "jaha, jur tänkte ni där då?" i negativ ton eller typ "nja, det är inte så fint" alternativt säger att "ni borde döpa barnet till det här i stället". 
 
Jag har sett i olika grupper på Facebook att folk ber om förslag och input till namn på barn, vilket jag aldrig skulle göra. Jag skulle heller aldrig ge förslag på namn om jag inte redan hade ett barn som hette det, vill ju inte någon ska "sno" namnet, haha. Det är kanske lite töntigt om jag inte känner personen, men ändå. Varför be helt okända människor om förslag på vad ens barn ska heta? De har ju ingen aning om hur föräldrarna är som personer och vad de tycker om för typ av namn och de känner ju inte heller barnet på något sätt. 
 
Sammanfattningsvis är det trots allt jag och Jonas som är föräldrar till vårt barn och därför är det helt upp till oss vad Minionen ska heta på utsidan. Den som väntar på något gott och så vidare 😄

Kommentera här: