Vecka 36

Nu är det mindre än fem veckor kvar! Eller ja, plus minus noll. Men vi utgår från 9 september fortfarande.

Vad händer den här veckan?
 
Nu börjar forstret förbereda sig på att födas. Hen tränar på att andas, men inte när hen sover djupt. Mini rör sig lika ofta som förut, men kan inte ta ut rörelsenra på samma sätt. Det är i regel mer svepande rörelser i stället för puffar. Jag känner mest av svepade och vridande rörelser, men det kommer en och annan liten puff ibland också. Jag tror att det är en liten hand som boxar.
 
Fostret lägger på sig cirka 14 gram fett varje dag och väger runt 2,6 kilo.
 
Nu ökar inte längre mängden fostervatten. Magen står som högst och kommer snart att sjunka ner lite.

Hur går det och hur mår jag?

Den här veckan har jag varit sjukt trött och haft mer ont i huvudet än vanligt. Fötterna är fortfarande svullna och jag kan just nu bara ha typ två par av mina skor, haha. Halsbrännnan kommer och går, jobbigast är det på natten.

Men totalt sett mår jag ganska bra, faktiskt.

Minionen verkar fortfarande ligga på tvären. Efter dagens besök hos barnmorskan fick jag en remiss till ultraljud på sjukhuset och de ringde inom en timme och erbjöd en tid på onsdag. Det ska bli spännande! Jag hoppas att mini kommer att lägga sig åt rätt håll snart. Håll tummarna!

Kommentera här: