Vecka 37

Ännu en milstolpe! Nu är Minionen så gott som färdig.

Vad händer den här veckan?

Forstret väger ungefär 3 kilo och är cirka 48 centimeter långt, men det skiljer sig såklart mycket mellan olika foster.

Mini fortsätter att träna sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Lungorna är de sista organen som mognar.

Många barn sjunker djupare ner i bäckenet och fixerar sig, vilket innebär att huvudet inte går att rucka på utifrån. Häromdagen fick jag reda på att min lilla mini ligger med huvudet neråt, vilket känns bra.

Livmodern brukar också ha sjunkit ned lite och det brukar kännas lättare att andas. Jag känner mig däremot ganska andfådd fortfaande, haha.

Hur går det och hur mår jag?

I natt hade jag väldigt svårt att sova. Inte bara på grund av värmen, men troligtvist mycket på grund av värmen. Minionen bökade runt väldigt mycket och för ett par nätter sedan vaknade jag med ont i revbenet. Jag kände konturen av ett litet ben som sträckte sig uppåt mot revbenen på höger sida, inte så skönt haha, men häftigt också.

Halsbrännan är kvar (ibland) och fötterna är svullna men just nu är det främst tröttheten som stör. Att vända sig runt i sängen är förresten mer eller mindre som ett träningspass. Det är faktiskt mindre ansträngande att promenera.

Kommentera här: