Vecka 38

Jag har haft fullt upp med besök och trevligheter i helgen, därav bloggtorka. Men nu är jag inne i vecka 38 och har dessutom varit föräldraledig i en hel vecka.

Vad händer den här veckan?

Fostret betraktas nu som fullgånget och det är alltså färdigt att födas. Just nu väger hen runt 3 kilo och är cirka 49 centimeter långt. De allra flesta ligger med huvudet nedåt.

Minionen har lagrat extra näring och underhudsfett för att ha som energireserv den första tiden efter födseln.

Många gravida har nu lättare att äta och andas eftersom fostrets huvud sjunkit längre ner i bäckenet. Inte jag, haha. Äta kan jag absolut, men jag blir andfådd av väldigt lite. Många känner också av förvärkar, men än så länge har jag bara märkt av sammandragningar.

Tydligen föds de flesta barn i Sverige mellan vecka 37+0 och 41+6 och det kan allts¨dra i gång när som helst nu. Spännande!

Hur går det och hur mår jag?

I helgen var jag ovanligt pigg på eftermiddagen och kvällen, vilket jag inte varit de senaste veckorna . I dag är mitt väldigt trötta jag tillbaka med besked. Jag ska försöka ta det ännu lugnare än jag brukar, men det är svårt. Jag känner mig lat om jag inte gör någonting om dagarna.

Hur som helst är det skönt att få vara ledig och ha massor av egentid.g

Kommentera här: