Vecka 31

I går gled jag in i vecka 31 och nu har nedräkningen börjat på allvar. Jag vet att en inte ska fixera sig så mycket vid bf (9 september för oss) men jag räknar med att vara gravid en liten bit in i september i alla fall.
 
Vad händer den här veckan?
 
Fostret väger ungefär 1,6 kilo och är cirka 43 centimeter långt. Nu har fingernaglarna vuxit till sig och når fingertoppen.
 
Mini kan fixera blicken och är bättre på att se skillnad på ljus och mörker. Hen kan även känna igen och reagera på musik.

Huvudet är ungefär 8 centimeter i diameter och i proportion till övriga kroppen. Huden är mindre skrynklig eftersom den fylls ut med mer underhudsfett.

Hur går det och hur mår jag?
 
Min lungkapacitet har tydligen ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag och syreförbrukningen med 20 procent. Trots det är det lätt att bli andfådd. Ibland blir jag andfådd av att lägga mig ner i soffan, haha.
 
Kroppen innehåller mer vatten än vanligt och jag känner mig lite svullen i fötterna.

Jag har hittills inte haft några speciella eller starka cravings, förutom att jag varit extra sötsugen. Den senaste veckan har jag däremot fått dille på kolsyrat vatten, vilket jag i vanliga fall inte brukar dricka så mycket av.

Jag är väldigt trött och har blivit lite mer intorvert. Jag trivs bra i den lilla bubblan hemma och försöker vila och sova så länge och mycket jag behöver och försöker att inte ställa några högra krav på mig själv.

Kommentera här: