Vecka 32

Alltså, jag trodde att jag bara var i vecka 31 just nu, men tydligen inte 😅 Fram till i morgon är det alltså vecka 32 som gäller. Bra där, Ylva.
 
Vad händer den här veckan?
 
Fostret väger ungefär 1,8 kilo och är cirka 44 centimeter långt. Vissa har redan lagt sig med huvudet nedåt, men för en del foster dröjer det längre. Tydligen är det vanligare hos förstföderskor att barnet lägger sig med huvudet nedåt tidigt.
 
Den lilla minionen kan nu själv kontrollera sin kropstemperatur. Lungorna är färdiga och hen tränar dem genom att andas in fostervatten, vilket inte sällan leder till hicka.
 
Mini börjar nu bli lite för stor för att röra sig fritt och sparkarna blir mer som knuffar. Det känns att rörelsemönstret är förändrat, men det är mer intensivt. Ibland på kvällarna är det verkligen party där inne, haha. Snart kommer vi nog att se konturen av en liten fot eller ett knä som buktar ut. Det känns lite obehagligt, men självklart också spännande. Det är svårt att beskriva känslan för någon som inte varit med om det tidigare.

Hur går det och hur mår jag?

Jag mår faktiskt ganska bra! Jag är väldigt trött och speciellt på kvällen. Det är främst jobbigt när jag jobbar kväll, eftersom jag börjar dippa redan vid typ 17-tiden, hehe. Jag försöker sova så länge jag kan på morgonen för att orka vara hyfsat aktiv under dagen. Ibland tar jag en power nap på dagen men det brukar ofta göra mig ännu tröttare, så jag prioriterar nattsömnen i stället.

Halsbrännan var j-vligt jobbig förra veckan, men nu har den (peppar peppar) lugnat sig lite. I stället för Novalucol har jag börjat ta Gaviscon och dricker väldigt mycket bubbelvatten. Bonaqua Päron är favoriten!

Kommentera här: