Vecka 34

Nu är jag i vecka 34 och det är mindre än 50 dagar kvar till bf 😱 Det låter mycket kortare än 7 veckor.
 
Vad händer denna vecka?
 
Nu väger fostret cirka 2,3 kilo och är runt 46 centimeter långt. Snart en halvmeter! Återigen, hur får det plats?! Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Jag hoppas att barnmorskan kan känna hur mini ligger när jag ska dit på måndag. Just nu känns det som hen är lite all over the place, haha. Är sällan helt stilla på dagarna numera.
 
Inne i magen lyssnar mini till hjärtslag, min kurrande mage och andra kroppsljud. Efter förlossningen kommer hen att vilja fortsätta vara nära och lyssna till kroppsljud.

Livmodern tränar inför förlossningen och det är vanligt att känna förvärkar. Jag har i alla fall känt en del sammandragningar, att magen blir hård och spänd i någon minut, men inga förvärkar än så länge vad jag vet i alla fall.

Om barnet skulle födas nu har det normalt inga problem att klara sig utanför livmodern.

Det är vanligt att drabbas av trög mage i slutet av graviditeten, dels för att du inte är lika rörlig längre och dels för att livmodern trycker på tarmarna. Att äta järntabletter leder också till ökad risk för förstoppning. Jag har klarat mig helt okej hittills.

Mini kan tydligen svettas nu och nervsystemets alla organ är utvecklade, men behöver mogna lite till.

Hur går det och hur mår jag?

Jag är väldigt trött, men mår ganska bra! Halsbrännan kommer och går. Just nu har jag haft lock i örat (igen) i snart en vecka, vilket är frustrerande.

Ryggen protesterar om jag går för mycket under en dag och på morgonen har jag ibland ont i höfterna. I övrigt känns kroppen helt okej och jag känner mig inte speciellt tung eller klumpig.gra

Kommentera här: