Vecka 30

Jisses. Vecka 30 i dag! Det känns väldigt mycket som en milstolpe.
 
Vad händer den här veckan?
 
Från och med nu kan det skilja mycket i vikt mellan olika foster, men just nu väger mini ungefär 1,4 kilo och kommer att öka med cirka 15-0-200 gram i veckan fram till förlossningen.
 
Mini har fortfarande gott om plats att vända sig runt. Hjärnan fortsätter att växa och är nu inte längre slät, utan börjar få veck och fåror för att få plats.
 
Dygnsrytmen som fostrert har i magen kan hålla i sig efter fördseln, men det är inte säkert. Samtidigt kan en lugn mini i magen bli en vild mini utanför magen, eller tvärtom.
 
Den som är gravid kan lätt bli andfådd, bland annat på grund av att lungornas volym är förändrad.
 
Hur går det och hur mår jag?
 
De senaste två dagarna har jag haft ont i de nedersta revbenen och det är lite tyngre att andas. Det känns verkligen att livmodern tar stor plats.
 
Värmen påverkar mig som mest på natten, då det är svårt att sova och hitta bekväma ställningar.
 
I övrigt mår jag fortfarande (peppar peppar) helt okej och försöker att njuta av sommaren.
 
Med hjälp av mobilkameran kan jag fortfarande se mina fötter 😂
 
 

Kommentera här: