Vecka 24

Hej och välkommen till vecka 24 ✌

Vad händer denna vecka?

Nu är mini ungefär 30 centimeter lång (som en vanlig linjal) och väger cirka 600 gram. Huden börjar bli tjockare och är täckt av fosterfett. Mini är ungefär lika stor som en majskolv eller en aubergine!

Mini kan suga på tummen och tränar på så sätt sugreflexen. Om barnet skulle födas i den här veckan skulle barnet klara av att andas luft, men skulle mest troligt behöva mycket hjälp av till exempel en respirator.

Hur går det och hur mår jag?

Jag har fortfarande foglossning, nästäppa och halsbränna. I övrigt mår jag ganska bra. Jag sover helt okej, förutom att jag behöver gå på toaletten minst en till två gånger per natt (eller framåt gryningen) precis som i början av graviditeten. 

Jag har börjat bli tröttare, vilket troligtvis är helt normalt, men jag ska nog börja med järntabletter i stället för blutsaft i morgon. Behöver nog en extra boost, trots allt.

 

Kommentera här: